Category Archives: class

(ημι)Ερευνητικές εργασίες για πρωτοετείς του τμήματος Φυσικής

Τα παρακάτω αφορούν μόνο τους πρωτοετείς φοιτητές του Τμήματος Φυσικής που παρακολούθησαν το σεμιναριακό μάθημα Σύγχρονα Θέματα Φυσικής την Πέμπτη 5 και 12.10.2017

Τα θέματα που είναι διαθέσιμα προς ενασχόληση σε συνεργασία με την ερευνητική ομάδα NuSTRAP παρατίθενται ακολούθως.

Τονίζεται ότι βασικές προϋποθέσεις είναι:

  • η γνώση αγγλικών
  • η συνέπεια στην τήρηση προθεσμιών
  • το ομαδικό πνεύμα εργασίας
  • η όρεξη για δουλειά

Γενική θεματολογία

  1. Υπολογισμοί ενεργών διατομών πυρηνικών αντιδράσεων με στατιστικά μοντέλα. Έμφαση σε εκρηκτικά αστρικά περιβάλλοντα όπου το δίκτυο διεργασιών p-process παίζει σημαντικό ρόλο
  2. Διερεύνηση θεωρητικών εξισώσεων που εμπλέκονται στην εκπομπή ακτινοβολίας γάμμα κατόπιν ηλεκτρομαγνητικής διέγερσης των πυρήνων
  3. Ανάπτυξη κώδικα για προσομοίωση διαταραχών των πυρηνικών διεγέρσεων λόγω ύπαρξης ισχυρών μαγνητικών πεδίων
  4. Φαινόμενο NMR στη β αποδιέγερση
  5. Διερεύνηση εξισώσεων που αφορούν την κατανομή ακτινοβολίες σε περιπτώσεις αλληλεπίδρασης με υπέρλεπτα πεδία
  6. Ανάπτυξη θαλάμου κενού και χαρακτηρισμός ανιχνευτή φορτισμένων σωματιδίων
  7. Μετρήσεις φυσικής και ανθρωπογενούς ραδιενέργειας με χρήση φορητού σπινθηριστή
  8. Μελέτη εξισώσεων κινητικής ραδιοϊσοτόπων στο περιβάλλον
  9. Ανάπτυξη διαδικτυακών εφαρμογών με έμφαση στην πυρηνική φυσική (nuclear physics calculator)
  10. Συλλογή, καταγραφή και κατηγοριοποίηση δεδομένων που προέρχονται από μετρήσεις πυρηνικών ακτίνων για τον εμπλουτισμό της μοναδικής παγκοσμίως βάσης δεδομένων magneticmoments.info
  11. Δράσεις εκλαΐκευσης και προώθησης της επιστήμης (Lego-based, MSU outreach center activities etc)
  12. Προσομοιώσεις/επιλύσεις/περιγραφές εξισώσεων με Mathematica
  13. Παράγοντες μορφής πρωτονίου μέσω ολοκληρωτικών εκφράσεων και υπολογισμών (Mathematica, Matlab etc)
  14. Υπολογισμοί δοσιμετρίας για διαστημικές εφαρμογές

Όπως πάντα είμαι ανοιχτός σε ιδέες και εναλλακτικές προτάσεις, αρκεί να βρίσκονται στη γενικότερη θεματική της Πυρηνικής Φυσικής και των εφαρμογών της.

Όσοι/ες ενδιαφέρεστε, επιλέξτε το ΠΟΛΥ ΔΥΟ (2) θεματικές περιοχές και δηλώστε τες με email στο οποίο θα δίνετε το ονοματεπώνυμο, τον αριθμό μητρώου σας και το επίσημο email επικοινωνίας, κατά προτίμηση αυτό που σας δίνει το Τμ. Φυσικής, (sphXXXXX@uoa.gr). Τελευταία μέρα δηλώσεων είναι η Τετάρτη 18.10.2017. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας σε περίπτωση αυξημένης ζήτησης.

Όσοι/ες έχετε ήδη επικοινωνήσει με email, θα λάβετε ενημέρωση ηλεκτρονικά το πολύ ως την Κυριακή το βράδυ.

Μετάθεση μαθήματος Πυρηνική Φυσική Ι

Λόγω κατάληψης του Τμήματος Φυσικής, το μάθημα “Πυρηνική Φυσική Ι” που ήταν προγραμματισμένο να διδαχθεί την Παρασκευή 13.10.2017 μετατίθεται ως έκτακτο για την ερχόμενη Τρίτη 17.10.2017 και ώρες 12’00-15’00 στην αίθουσα Κωτσάκη.

Ώρες γραφείου για την εξεταστική Σεπτεμβρίου

Ενημέρωνονται οι αγαπητοί φοιτητές και φοιτήτριες ότι για το τρέχον διάστημα που περιλαμβάνει την εξεταστική Σεπτεμβρίου θα είμαι διάθεσιμος για απαντήσεις σε πιθανά ερωτήματα και απορίες σχετικά με τα εξεταζόμενα μαθήματα κατόπιν προσωπικής συνεννοήσεως. Τονίζω ότι θα δέχομαι ερωτήματα ως και 2 μέρες νωρίτερα από την εξέταση (αποκλείονται δηλ. η παραμονή και η ημέρα εξέτασης).

Υπενθυμίζεται ότι καλό θα ήταν στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες να αναφέρετε το ονοματεπώνυμο και το ΑΜ σας.

Καλή επιτυχία στην εξεταστική που έπεται.

ΘΜ

Έναρξη “Ατομική & Μοριακή Φυσική”

Οι παραδόσεις των διαλέξεων του μαθήματος “Ατομική και Μοριακή Φυσική” για το Εαρινό Εξάμηνο 2016-17 θα πραγματοποιούνται στην αίθουσα “Ήρων” του τμ. Φυσικής σύμφωνα με το πρόγραμμα:

Τετάρτη 11-13’00

Παρασκευή 09’00-11’00

Για περισσότερες πληροφορίες και ανακοινώσεις κατευθυνθείτε στην ιστοσελίδα του μαθήματος στο eclass.

Έναρξη παραδόσεων Εισαγωγή στην Πυρηνική Φυσική & τα Στοιχειώδη Σωμάτια

Η ανακοίνωση που ακολουθεί έχει αναρτηθεί νωρίτερα στο eclass
 
ΕΝΑΡΞΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ “ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΥΡΗΝΙΚΗ & ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΗ” 2016-2017

– Τρίτη, 14 Φεβρουαρίου 2017 –

Το πρόγραμμα διδασκαλίας του μαθήματος “ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΥΡΗΝΙΚΗ ΦΥΣΙΚΗ & ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΗ ΣΩΜΑΤΙΑ” για το Ακαδημαϊκό Έτος 2016-2017 έχει ως ακολούθως:

ΤΜΗΜΑ Α’

Τρίτη, 09:00-12:00, Αμφιθέατρο ΘΑΛΗΣ

Παρασκευή, 14:00-16:00, Αμφιθέατρο ΘΑΛΗΣ

Διδάσκοντες: Μ. Βασιλείου, Θ. Μερτζιμέκης

Έναρξη: Τρίτη, 21 Φεβρουαρίου 2017

 

ΤΜΗΜΑ Β’

Δευτέρα, 12:00-15:00, Αμφιθέατρο ΘΑΛΗΣ

Πέμπτη, 9:00-11:00, Αμφιθέατρο ΘΑΛΗΣ

Διδάσκων: Ε. Στυλιάρης

‘Εναρξη: Δευτέρα, 20 Φεβρουαρίου 2017

 

Από τους διδάσκοντες

Πυρηνική Φυσική Ι

Θέλω να εκφράσω τις ευχαριστίες μου σε όλους και όλες που με ζήλο και αφοσίωση παρακολούθησαν την “Πυρηνική Φυσική” κατεύθυνσης. Δεύτερη χρονιά διδασκαλίας από το 2015 που μου (συν)ανατέθηκε μετά τη μακρόχρονη παρουσία έμπειρων συναδέλφων που αποχώρησαν και έχω την εντύπωση ότι οι χονδροκομμένες ατέλειες της περσινής χρονιάς συμμαζεύτηκαν σε πρώτη προσέγγιση. Ελπίζω ότι του χρόνου θα υπάρχει η ευκαιρία να επιτευχθεί και η βελτίωση δεύτερης τάξης, με καλύτερες σημειώσεις, περισσότερες ασκήσεις και συζήτηση στο επίπεδο που έχει ήδη επιτευχθεί τη φετινή χρονιά. Είμαι πολύ χαρούμενος γιατί η κατεύθυνση Πυρηνικής έχει (σίγουρα) τους καλύτερους φοιτητές στο Τμήμα Φυσικής. Είναι επίσης ιδιαίτερα τιμητικό που τα παιδιά αυτά προσπαθούν με κόπο να εκπληρώσουν τα όνειρά τους εν μέσω τόσων αναταράξεων και αστάθειας. Για όλα αυτά, για την κοινή μας πορεία στις σπουδές τους, τους ευχαριστώ.

Όσοι από σας ετοιμάζεστε για την εξέταση της ερχόμενης Τετάρτης, να σας ενημερώσω ότι έχει ανανεωθεί το φυλλάδιο ασκήσεων στο eclass και θα είμαι διαθέσιμος την Τρίτη για οποιαδήποτε διευκρίνιση σχετικά. Καλή επιτυχία στην εξέταση!

Εργαστήριο Κατεύθυνσης – Φάσματα

Τα φάσματα του εργαστηρίου κατεύθυνσης για την άσκηση 4 (Ραδιενέργεια Περιβάλλοντος) θα αναρτώνται εδώ:

http://users.uoa.gr/~tmertzi/Class/lab_adv.html

Υπενθυμίζω και τονίζω ότι όλοι οι ασκούμενοι/ες πρέπει να έχουν στο εργαστήριο μαζί τους το προσωπικό τετράδιο εργαστηρίου (κλασσικό μπλε, 30φ)

Θέματα εργασιών στην “Πυρηνική Φυσική Ι”

Στον κατάλογο που παρατίθεται παρακάτω αναφέρονται προτάσεις θεμάτων για την εκπόνηση εργασίας στο πλαίσιο του μαθήματος “Πυρηνική Φυσική Ι”. Διευκρινίζονται τα εξής:

  • Οι εργασίες είναι ατομικές. Δεν υπάρχει δυνατότητα για συνεργασία 2 ή περισσοτέρων ατόμων στο ίδιο ακριβώς θέμα
  • Οι εργασίες που παρατίθενται ακολούθως θα επιβλεφθούν αποκλειστικά από εμένα. Αντίστοιχα, ο κ. Στυλιάρης θα είναι υπεύθυνος για την επίβλεψη των θεμάτων που προτείνει ο ίδιος
  • Οι εργασίες θα ανατεθούν με χρονολογική προτεραιότητα αίτησης. Σε κάποια από τα θέματα υπάρχει πολλαπλότητα.
  • Οι εργασίες θα πρέπει να κατατεθούν το αργότερο ΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΡΙΝ την επίσημη εξέταση του μαθήματος στην εξεταστική Φεβρουαρίου 2017. Μετά την ημερομηνία αυτή δε θα γίνει καμία εργασία δεκτή.
  • Ο επιβλέπων θα παρακολουθήσει στενά την εξέλιξη της εργασίας με τακτικές συναντήσεις, τουλάχιστον 3-4 εντός του εξαμήνου
  • Θ1: Σκέδαση Rutherford και ανάλυση με Πυρηνικές Αντιδράσεις (NRA)
    • Σύντομη περιγραφή: Στο θέμα αυτό θα αναλυθούν πειραματικά δεδομένα από ακτινοβολήσεις στόχων με δέσμες πρωτονίων ή δευτερίων στον επιταχυντή βαρέων ιόντων του ΕΚΕΦΕ “Δημόκριτος”.
    • Θ1.1 / Ανάλυση δεδομένων με τον κώδικα προσομοίωσης simΝRA (windows)
    • Θ1.2 / Ανάπτυξη κώδικα Monte Carlo για την προσομοίωση του πειράματος
    • Απαιτούμενα / Θεωρία NRA, γνώσεις Monte Carlo (για το Θ1.2), κατασκευή γραφημάτων (αποκλείονται Excel, LoggerPro), γνώση αγγλικών
    • Προσφερόμενες εργασίες (max): 3 (2 για Θ1.1, 1 για Θ1.2)
  • Θ2: Προτυποποίηση αντιδράσεων (γ,n) σε πυρήνες με αστροφυσικό ενδιαφέρον
    • Σύντομη περιγραφή / Στο θέμα αυτό θα πραγματοποιηθούν συστηματικοί υπολογισμοί με τον κώδικα TALYS σε περιοχή ενεργειών με αστροφυσικό ενδιαφέρον για την εκτίμηση των ενεργών διατομών αντιδράσεων φωτονικής ενεργοποίησης.
    • Απαιτούμενα / Χρήση TALYS σε πλατφόρμα Linux, κατασκευή γραφημάτων (αποκλείονται Excel, LoggerPro), γνώση αγγλικών
    • Προσφερόμενες εργασίες (max): 3
  • Θ3: Δυναμικό ΝΝ / θωράκιση πιονίων
    • Σύντομη περιγραφή / Στο θέμα αυτό θα αναζητηθούν θεωρητικά πρότυπα για την επίπτωση του νέφους πιονίων και θα διερευνηθούν φυσικές παράμετροι που επηρεάζουν τη συμπεριφορά του
    • Απαιτούμενα / Γνώση αγγλικών, Mathematica ή Matlab/Octave ή κάποια γλώσσα προγραμματισμού
    • Προσφερόμενες εργασίες (max): 2
  • Θ4: Ραδιενεργές Δέσμες – Εργαστήρια παραγωγής εξωτικών ισοτόπων
    • Σύντομη περιγραφή / Στο θέμα αυτό θα πραγματοποιηθούν υπολογισμοί με τον κώδικα LISE++ (windows), με τον οποίο θα βρεθούν οι παράμετροι των μαγνητικών φακών και οπτικών στοιχείων για την παραγωγή δεσμών εξωτικών ισοτόπων
    • Απαιτούμενα / Γνώση αγγλικών, LISE++
    • Προσφερόμενες εργασίες (max): 2
  • Θ5: Χρόνοι ημιζωής – Σχήμα πυρήνα
    • Σύντομη περιγραφή / Στο θέμα αυτό θα αναζητηθεί η εξέλιξη του σχήματος ενός αποδιεγειρόμενου πυρήνα μέσω της εκτίμησης της τετραπολικής ροής μετάβασης, Qt, η οποία θα υπολογιστεί από διαθέσιμα πειραματικά δεδομένα χρόνων ημιζωής.
    • Απαιτούμενα: Πρότυπο των φλοιών, λογιστικά φύλλα ή γλώσσα προγραμματισμού, κατασκευή γραφημάτων (αποκλείονται Excel,
      LoggerPro)
    • Προσφερόμενες εργασίες (max): 1
  • Θ6: Πυρηνικός μαγνητισμός / Διαταραγμένες γωνιακές κατανομές
    • Σύντομη περιγραφή / Στο θέμα αυτό θα διερευνηθεί η επίπτωση στη γωνιακή κατανομή των εκπεμπόμενων φωτονίων που προκύπτει κατά την αποδιέγερση πυρήνων που έχουν υποστεί την επίδραση ισχυρών μαγνητικών πεδίων.
    • Απαιτούμενα: γνώση python ή άλλης γλώσσας προγραμματισμού, τεχνική monte carlo, γνώση αγγλικών
    • Προσφερόμενες εργασίες (max): 1
  • Θ7: Παράγοντες μορφής νουκλεονίου
    • Σύντομη περιγραφή / Στο θέμα αυτό θα διερευνηθούν παράμετροι που επηρεάζουν τον παράγοντα μορφής (form factors) του νουκλεονίου μέσω υπολογισμών
    • Απαιτούμενα: γνώση προγραμματισμού ή Mathematica/Matlab/Octave, γνώση αγγλικών
    • Προσφερόμενες εργασίες (max): 1
  • Θ8: Θέμα σε συνεννόηση με το διδάσκοντα
    • Δίνεται η δυνατότητα να προτείνει ο/η ενδιαφερόμενος/η κάποιο θέμα που εμπίπτει στην περιοχή της Πυρηνικής Φυσικής και των εφαρμογών της σε συνεννόηση με το διδάσκοντα. Στην περίπτωση αυτή το πλαίσιο διεκπεραίωσης της εργασίας θα οριστεί με σαφήνεια στην αρχή της ανάληψης του θέματος.