Category Archives: class

Έναρξη “Ατομική & Μοριακή Φυσική”

Οι παραδόσεις των διαλέξεων του μαθήματος “Ατομική και Μοριακή Φυσική” για το Εαρινό Εξάμηνο 2016-17 θα πραγματοποιούνται στην αίθουσα “Ήρων” του τμ. Φυσικής σύμφωνα με το πρόγραμμα:

Τετάρτη 11-13’00

Παρασκευή 09’00-11’00

Για περισσότερες πληροφορίες και ανακοινώσεις κατευθυνθείτε στην ιστοσελίδα του μαθήματος στο eclass.

Έναρξη παραδόσεων Εισαγωγή στην Πυρηνική Φυσική & τα Στοιχειώδη Σωμάτια

Η ανακοίνωση που ακολουθεί έχει αναρτηθεί νωρίτερα στο eclass
 
ΕΝΑΡΞΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ “ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΥΡΗΝΙΚΗ & ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΗ” 2016-2017

– Τρίτη, 14 Φεβρουαρίου 2017 –

Το πρόγραμμα διδασκαλίας του μαθήματος “ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΥΡΗΝΙΚΗ ΦΥΣΙΚΗ & ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΗ ΣΩΜΑΤΙΑ” για το Ακαδημαϊκό Έτος 2016-2017 έχει ως ακολούθως:

ΤΜΗΜΑ Α’

Τρίτη, 09:00-12:00, Αμφιθέατρο ΘΑΛΗΣ

Παρασκευή, 14:00-16:00, Αμφιθέατρο ΘΑΛΗΣ

Διδάσκοντες: Μ. Βασιλείου, Θ. Μερτζιμέκης

Έναρξη: Τρίτη, 21 Φεβρουαρίου 2017

 

ΤΜΗΜΑ Β’

Δευτέρα, 12:00-15:00, Αμφιθέατρο ΘΑΛΗΣ

Πέμπτη, 9:00-11:00, Αμφιθέατρο ΘΑΛΗΣ

Διδάσκων: Ε. Στυλιάρης

‘Εναρξη: Δευτέρα, 20 Φεβρουαρίου 2017

 

Από τους διδάσκοντες

Πυρηνική Φυσική Ι

Θέλω να εκφράσω τις ευχαριστίες μου σε όλους και όλες που με ζήλο και αφοσίωση παρακολούθησαν την “Πυρηνική Φυσική” κατεύθυνσης. Δεύτερη χρονιά διδασκαλίας από το 2015 που μου (συν)ανατέθηκε μετά τη μακρόχρονη παρουσία έμπειρων συναδέλφων που αποχώρησαν και έχω την εντύπωση ότι οι χονδροκομμένες ατέλειες της περσινής χρονιάς συμμαζεύτηκαν σε πρώτη προσέγγιση. Ελπίζω ότι του χρόνου θα υπάρχει η ευκαιρία να επιτευχθεί και η βελτίωση δεύτερης τάξης, με καλύτερες σημειώσεις, περισσότερες ασκήσεις και συζήτηση στο επίπεδο που έχει ήδη επιτευχθεί τη φετινή χρονιά. Είμαι πολύ χαρούμενος γιατί η κατεύθυνση Πυρηνικής έχει (σίγουρα) τους καλύτερους φοιτητές στο Τμήμα Φυσικής. Είναι επίσης ιδιαίτερα τιμητικό που τα παιδιά αυτά προσπαθούν με κόπο να εκπληρώσουν τα όνειρά τους εν μέσω τόσων αναταράξεων και αστάθειας. Για όλα αυτά, για την κοινή μας πορεία στις σπουδές τους, τους ευχαριστώ.

Όσοι από σας ετοιμάζεστε για την εξέταση της ερχόμενης Τετάρτης, να σας ενημερώσω ότι έχει ανανεωθεί το φυλλάδιο ασκήσεων στο eclass και θα είμαι διαθέσιμος την Τρίτη για οποιαδήποτε διευκρίνιση σχετικά. Καλή επιτυχία στην εξέταση!

Εργαστήριο Κατεύθυνσης – Φάσματα

Τα φάσματα του εργαστηρίου κατεύθυνσης για την άσκηση 4 (Ραδιενέργεια Περιβάλλοντος) θα αναρτώνται εδώ:

http://users.uoa.gr/~tmertzi/Class/lab_adv.html

Υπενθυμίζω και τονίζω ότι όλοι οι ασκούμενοι/ες πρέπει να έχουν στο εργαστήριο μαζί τους το προσωπικό τετράδιο εργαστηρίου (κλασσικό μπλε, 30φ)

Θέματα εργασιών στην “Πυρηνική Φυσική Ι”

Στον κατάλογο που παρατίθεται παρακάτω αναφέρονται προτάσεις θεμάτων για την εκπόνηση εργασίας στο πλαίσιο του μαθήματος “Πυρηνική Φυσική Ι”. Διευκρινίζονται τα εξής:

  • Οι εργασίες είναι ατομικές. Δεν υπάρχει δυνατότητα για συνεργασία 2 ή περισσοτέρων ατόμων στο ίδιο ακριβώς θέμα
  • Οι εργασίες που παρατίθενται ακολούθως θα επιβλεφθούν αποκλειστικά από εμένα. Αντίστοιχα, ο κ. Στυλιάρης θα είναι υπεύθυνος για την επίβλεψη των θεμάτων που προτείνει ο ίδιος
  • Οι εργασίες θα ανατεθούν με χρονολογική προτεραιότητα αίτησης. Σε κάποια από τα θέματα υπάρχει πολλαπλότητα.
  • Οι εργασίες θα πρέπει να κατατεθούν το αργότερο ΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΡΙΝ την επίσημη εξέταση του μαθήματος στην εξεταστική Φεβρουαρίου 2017. Μετά την ημερομηνία αυτή δε θα γίνει καμία εργασία δεκτή.
  • Ο επιβλέπων θα παρακολουθήσει στενά την εξέλιξη της εργασίας με τακτικές συναντήσεις, τουλάχιστον 3-4 εντός του εξαμήνου
  • Θ1: Σκέδαση Rutherford και ανάλυση με Πυρηνικές Αντιδράσεις (NRA)
    • Σύντομη περιγραφή: Στο θέμα αυτό θα αναλυθούν πειραματικά δεδομένα από ακτινοβολήσεις στόχων με δέσμες πρωτονίων ή δευτερίων στον επιταχυντή βαρέων ιόντων του ΕΚΕΦΕ “Δημόκριτος”.
    • Θ1.1 / Ανάλυση δεδομένων με τον κώδικα προσομοίωσης simΝRA (windows)
    • Θ1.2 / Ανάπτυξη κώδικα Monte Carlo για την προσομοίωση του πειράματος
    • Απαιτούμενα / Θεωρία NRA, γνώσεις Monte Carlo (για το Θ1.2), κατασκευή γραφημάτων (αποκλείονται Excel, LoggerPro), γνώση αγγλικών
    • Προσφερόμενες εργασίες (max): 3 (2 για Θ1.1, 1 για Θ1.2)
  • Θ2: Προτυποποίηση αντιδράσεων (γ,n) σε πυρήνες με αστροφυσικό ενδιαφέρον
    • Σύντομη περιγραφή / Στο θέμα αυτό θα πραγματοποιηθούν συστηματικοί υπολογισμοί με τον κώδικα TALYS σε περιοχή ενεργειών με αστροφυσικό ενδιαφέρον για την εκτίμηση των ενεργών διατομών αντιδράσεων φωτονικής ενεργοποίησης.
    • Απαιτούμενα / Χρήση TALYS σε πλατφόρμα Linux, κατασκευή γραφημάτων (αποκλείονται Excel, LoggerPro), γνώση αγγλικών
    • Προσφερόμενες εργασίες (max): 3
  • Θ3: Δυναμικό ΝΝ / θωράκιση πιονίων
    • Σύντομη περιγραφή / Στο θέμα αυτό θα αναζητηθούν θεωρητικά πρότυπα για την επίπτωση του νέφους πιονίων και θα διερευνηθούν φυσικές παράμετροι που επηρεάζουν τη συμπεριφορά του
    • Απαιτούμενα / Γνώση αγγλικών, Mathematica ή Matlab/Octave ή κάποια γλώσσα προγραμματισμού
    • Προσφερόμενες εργασίες (max): 2
  • Θ4: Ραδιενεργές Δέσμες – Εργαστήρια παραγωγής εξωτικών ισοτόπων
    • Σύντομη περιγραφή / Στο θέμα αυτό θα πραγματοποιηθούν υπολογισμοί με τον κώδικα LISE++ (windows), με τον οποίο θα βρεθούν οι παράμετροι των μαγνητικών φακών και οπτικών στοιχείων για την παραγωγή δεσμών εξωτικών ισοτόπων
    • Απαιτούμενα / Γνώση αγγλικών, LISE++
    • Προσφερόμενες εργασίες (max): 2
  • Θ5: Χρόνοι ημιζωής – Σχήμα πυρήνα
    • Σύντομη περιγραφή / Στο θέμα αυτό θα αναζητηθεί η εξέλιξη του σχήματος ενός αποδιεγειρόμενου πυρήνα μέσω της εκτίμησης της τετραπολικής ροής μετάβασης, Qt, η οποία θα υπολογιστεί από διαθέσιμα πειραματικά δεδομένα χρόνων ημιζωής.
    • Απαιτούμενα: Πρότυπο των φλοιών, λογιστικά φύλλα ή γλώσσα προγραμματισμού, κατασκευή γραφημάτων (αποκλείονται Excel,
      LoggerPro)
    • Προσφερόμενες εργασίες (max): 1
  • Θ6: Πυρηνικός μαγνητισμός / Διαταραγμένες γωνιακές κατανομές
    • Σύντομη περιγραφή / Στο θέμα αυτό θα διερευνηθεί η επίπτωση στη γωνιακή κατανομή των εκπεμπόμενων φωτονίων που προκύπτει κατά την αποδιέγερση πυρήνων που έχουν υποστεί την επίδραση ισχυρών μαγνητικών πεδίων.
    • Απαιτούμενα: γνώση python ή άλλης γλώσσας προγραμματισμού, τεχνική monte carlo, γνώση αγγλικών
    • Προσφερόμενες εργασίες (max): 1
  • Θ7: Παράγοντες μορφής νουκλεονίου
    • Σύντομη περιγραφή / Στο θέμα αυτό θα διερευνηθούν παράμετροι που επηρεάζουν τον παράγοντα μορφής (form factors) του νουκλεονίου μέσω υπολογισμών
    • Απαιτούμενα: γνώση προγραμματισμού ή Mathematica/Matlab/Octave, γνώση αγγλικών
    • Προσφερόμενες εργασίες (max): 1
  • Θ8: Θέμα σε συνεννόηση με το διδάσκοντα
    • Δίνεται η δυνατότητα να προτείνει ο/η ενδιαφερόμενος/η κάποιο θέμα που εμπίπτει στην περιοχή της Πυρηνικής Φυσικής και των εφαρμογών της σε συνεννόηση με το διδάσκοντα. Στην περίπτωση αυτή το πλαίσιο διεκπεραίωσης της εργασίας θα οριστεί με σαφήνεια στην αρχή της ανάληψης του θέματος.

Class website – Dropbox

Unfortunately, my nice dropbox-run website http://tinyurl.com/uoaclass where all class material is listed is no longer available due to a change to dropbox engines that no longer allow for HTML rendering in the Public folder. As a consequence, I am transfering all stuff to UoA eclass pages for official courses and to my UoA-based website for all other educational material (extra-curriculum or discontinued courses).

I apologize for the invonvenience but it’s beyond my powers this time.

Athens Physics graduates (some stats)

With the upcoming “walk the walk” graduation ceremony approaching fast, I am taking the opportunity as I have already done again last semester to take a quick look on some stats, focusing on the number of years from first enrollment.

The information is clear itself (reminder: the Physics Dept. is a 8-semester long program of study, ie 4 years).

Readers not so familiar with the conditions in the Greek Universities have to consider the frequent interruptions caused by the students in line with the decisions taken in their general assembly. It is beyond the scope of this post to judge those decision. However, this situation has resulted in significant drawback from real class time and consequent delays to students looking forward to graduating on time. Nevertheless, I am quite happy to see 5 students finishing in just over 4 years.

Data have been found in this list of graduates.

A plot.ly test

I have just activated the plot.ly plugin to include interactive plot.ly charts in my blog. Here is a first example illustrating UoA Physics graduates in Sep’15 with respect to year of first enrollment.

Not bad a plugin, I reckon!